onsdag 29 januari 2014

Bockarna Brusebio

Idag blev vi bjudna på bio inne på Nyckelpigan. Det visades fyra små versioner av Bockarna Bruse. 



Det var lite olika tolkningar av bockarna och trollet i de fyra filmerna. Olika material hade använts, både för att skapa dekor och figurer, i en av filmerna fick man använda sin fantasi för att lista ut att vad som såg ut att vara en legobuss faktiskt var stora bocken Bruse. Precis som på alla andra biografer serverades det popcorn. 




Barnen tycktes uppskatta biobesöket och vi traskade nöjda tillbaka in till Myran efteråt. 

Idag har vi också målat en tavla till vår städerska som ska sluta. Avdelningarna på småkrypen målar varsin färg på tavlan och på myran fick de två första barnen välja vilken färg vi skulle bidra med. Efter en tuff diskussion föll valet på rosa. 





tisdag 28 januari 2014

Tisdag 28/1

Idag startades dagen med legobygge. Alla myrans 8 närvarande barn byggde med lego, några med duplo och några med det vanliga legot. Vi valde att ta ner duplot på golvet och ha det på mattan i "sovrummet" detta gjorde att man kunde bygga mer tillsammans och det var många fina konstruktioner som uppfördes. 




När bygget var avslutat, legot städat och frukten uppäten gick vi bort till humlan för att leka på deras gård. Barnen testade humlans "hinderbana" och rullade i den lilla snötäckta backen på gården. Dessutom träffade vi en del barn som gick här på småkrypen i våras. Barnen tycktes uppskatta att träffa sina gamla kompisar. 




Det var ett gäng nöjda och humgriga barn som gick tillbaka till myran och åt spaghetti och köttfärssås. 



torsdag 23 januari 2014

Torsdag 23/1

När alla dagens myranbarn anlänt och lekt en liten stund samlades vi i ringen och läste flanosagan om Ludde och alla djuren. En rolig saga om Ludde som lyckas trixa iväg sin fotboll så den träffar en rad olika djur. Djuren låter på ett sätt och barnen får hjälpa Ludde att lista ut vilket djur som blivit träffad av bollen. Sagor är ett utmärkt sätt att öka sitt ordförråd och sin förmåga att fantisera. De ger också en förståelse för hur olika berättelser är uppbyggda. Dessutom är de ju spännande och roliga.


Efter sagan smakade det finfint med lite god frukt. Vi har ett gäng fruktälskande barn på avdelningen. 



När alla fruktbitar var uppätna satte vi oss vid bordet där vi rullat ut ett långt papper, på med förkläden och sedan droppade vi ut färg som vi skulle måla papperet med. 





Men det var ingen vanlig färg som man använder pensel till, det var fingerfärg. Barnen målade med stor inlevelse och verkade tycka att detta var en kul aktivitet. Medan målandet pågick fick barnen berätta vilka färger de använde och hur färgen kändes. Barnen tyckte att den var både kall och hal men efter en stund försvann det kalla.