tisdag 24 maj 2016

Tisdag 24/5

Temaarbetet rullade i dag vidare. Vi delade barnen i tre grupper, några gick ut på gården med Emma, några stannade i "sovrummet" med Charolina och ett gäng höll sig kvar på Myran med Gustav gemensamt var dock att vi skulle utforska vatten. 

På Myran fick barnen fundera över hur man kunde få något som flyter att sjunka.  Barnen klurade och funderade en bra stund tills idén kom att man kunde fylla flytlådan med saker för att få den att stanna på botten. 



Barnen hämtade massor med föremål att stoppa i, men var det verkligen rimligt att giraffen fick plats i lådan? Nja hur vi än försökte gick det inte, vi fick hitta mindre prylar. 


Och tänk tillslut lyckades uppdraget och barnen var nöjda. Efter väl utfört uppdrag åt vi frukt och samtalade om allt mellan himmel och jord. 


I sovrummet testade de mindre barnen också vad som flöt och vad som sjönk, här upptäcktes det att stenen minnsan sjönk medan fjädern flöt fint på ytan. När upptäckten var gjord testades det också att blåsa i vattnet med sugrör. 

Ute på gården hjälptes alla åt att fylla vattenbordet. Vi räknade hur många stora kannor med vatten som behövdes och kom gemensamt fram till att tre räckte. Därefter fick gänget i uppdrag att hitta varsin sten på gården. Alla lyckades och stenarna släpptes sedan ner i vattnet. Barnen var rörande överens om att stenar sjunker. 


Ett av barnen sjösatte sedan en båt i vattnet, den flöt dock. Vi testade att återigen släppa ner båten i vattnet, men den här gången från samma höjd som stenarna släppts ifrån. Båten flöt ändå, om än på fel håll... 


Vi klurade lite över om båten kanske kunde sjunka om vi la på stenarna på den eftersom stenar sjunker. Alls barnens stenar ballanserades på båten men den höll sig fortsatt flytande. 


Det är för att båtar åker, den ska till Öland, förklarade ett av barnen. Spännande och klurigt det här med hur det egentligen går till att få saker att flyta respektive sjunka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar